Så håller du träningsmotivationen uppe

    Hem  /  Må bättre  /  Så håller du träningsmotivationen uppe

Så håller du träningsmotivationen uppe Image

Så håller du träningsmotivationen uppe

Är du en av dem som går till gymmet för att du måste och inte för att du faktiskt tycker att det är särskilt kul? Du kanske går dit för att du vet att det är bra för din hälsa eller för att du försöker gå ner i vikt? Oavsett av vilken anledning du går iväg för att träna så blir din träning mycket roligare om du har en inre motivation till att göra det, och inte för att du känner dig tvingad.

Gå iväg med en kompis

Du har säkert hört det förut, att gå och träna med en kompis gör det hela mycket enklare och roligare. Det spelar egentligen ingen roll vilken typ av träning man utför med sin kompis, men i de allra flesta fall så gör det själva passet till en trevlig gemensam aktivitet. Om man dessutom väljer att utföra något slags pass där man kan peppa varandra, såsom cirkelträning eller styrketräning på gymmet, så blir det hela än roligare.

Prova en ny träningsform

En vanlig anledning till att träningspassen blir allt färre är att man faktiskt tröttnat på sin träningsform. Exempelvis om du har gått på samma träningspass på gymmet år efter år så kan det hela kännas lite uttjatat till slut. Testa då att byta pass, byta gym eller helt enkelt byta typ av träningsform helt. Testa på något helt nytt, prova på träning på klättervägg eller varför inte ta med vännen på ett badmintonpass?

Träning måste inte alltid förknippas med just träning

Om motivationen för att träna är låg eller kanske helt obefintlig så kan du även testa att hoppa över träningspasset och göra någon helt annan typ av fysisk aktivitet. Att utföra en aktivitet där du inte ens tänker på att du tränar kan vara en mycket smart lösning när motivationen är helt borta. Exempel på sådana aktiviteter kan vara att plocka svamp, städa, ta med vännerna på beachvollyboll, gå ut och dansa utan att dricka alkohol eller ge dig iväg för en shoppingtur och låta stegen bli din träning. Det är bara din fantasi som stoppar dig här.

Glöm inte bort att mat är viktigt efter träning

Ytterligare något som kan motivera dig till att komma iväg och röra på dig är att du efteråt kan unna dig en god belöning med gott samvete. Efter träning är det oerhört viktigt att fylla på med bensin. Vid träning så förbränner kroppen kalorier. För att du ska kunna bygga muskler krävs det att du fyller på med mat. Ett tips är att köpa en färdig matkasse med klara recept där du vet att du får i dig allt du behöver. Om du inte har testat detta tidigare kan det vara dags att prova, läs mer om matkasse och se om det kan vara något för dig.

FÖRFATTARE | sanna Comments | Kommentarer inaktiverade för Så håller du träningsmotivationen uppe DATUM | september 1, 2018

Kategorier och taggar