Skada dig inte

Skada dig inte Image

Skada dig inte

Träning innebär att man utsätter kroppen för olika sorters slitage och det är inte ovanligt med träningsskador när man håller igång mycket. Detta får dock inte avskräcka någon från att träna utan fördelarna med motion är så många fler än riskerna: man blir starkare och friskare, får bättre självförtroende och en slankare figur. Men, som sagt, man kan också råka ut för skador om man inte är försiktig och faktum är att det finns olika sätt och metoder att undvika detta på.

  • Värm upp. Att sätta igång och träna utan att vara uppvärmd innebär ökad risk för skador då muskler och leder inte hunnit mjukas upp ordentligt. Man behöver absolut inte drypa av svett men när man känner sig någorlunda varm kan man börja med sin träning utan att behöva oroa sig för onödiga sträckningar och värk.
  • Ta inte i för mycket. Många nybörjare gör felet att genast börja springa för snabbt eller lyfta för tungt. Ge kroppen möjligheten att vänja sig vid träningen först, annars är risken stor att nybörjarentusiasmen snabbt förvandlas till besvikelse.
  • Rätt kläder. Här handlar det absolut inte om att vara trendigt klädd utan att bära kläder som hjälper dig att undvika skador. Viktigast av allt är att ha bra skor på sig när man löper då detta avlastar musklerna och stötdämpar lederna när man far fram. Olika sporter och idrotter kräver olika sorters skor och kläder och det är alltid bra att fråga tränarna om vad som passar bäst.
  • Vila och ät. Även om man vill gå ner i vikt så måste man äta ordentligt när man tränar, annars så börjar kroppen bryta ner muskler i stället för fett. Se också till att vila ordentligt mellan varven, då det är då som muskler och leder får tillfälle att reparera sig,
FÖRFATTARE | sanna Comments | Kommentarer inaktiverade för Skada dig inte DATUM | december 8, 2017

Kategorier och taggar